Geoblog.pl    DNA2007    Podróże    Czymkolwiek bądź, gdziekolwiek śpiąc...3 lata włóczęgi...    Świątynia Boga Baala...

Świątynia Boga Baala...

Liban
Liban, Baalbek

Po wyjeździe z Bejrutu jedziemy w stronę Baalbek. W oczy rzucają się zabarykadowane posterunki wojskowe, działka, wozy pancerne, ciężkie karabiny maszynowe. Wygląda to tak, jakbyśmy trafili w strefę działań wojennych. Przy ostatnim posterunku i dokładnej kontroli zostajemy lojalnie ostrzeżeni, iż w dalszą drogę udajemy się już na własne ryzyko. Tutaj bowiem kończy się kuratela rządowa, dalsze tereny podlegają już wpływom Hezbollahu. No i faktycznie różnica od razu rzuca się w oczy.

- Tutaj modli się nasz główny immam - kierowca z dumą wskazuje meczet wokół którego powiewają żółte flagi Hezbollahu. Widać że kult męczenników jest bardzo żywy na tych terenach. Są plakaty, pomniki wysławiające bojowników zasłużonych w walkach z Izraelem. W Baalbeku, pod głównym kompleksem ruin wznosi się pomnik, który przedstawia libańskiego bojownika, który trzyma stopę na hełmie izraelskiego żołnierza.

Kilkaset metrów przed samym Baalbek, w miejskich kamieniołomach leży największy blok skalny na świecie, znany jako Hajer e Gouble (Kamień ołudnia) Naukowcy i mistycy snują przróżne domysły na temat kamiennych olbrzymów z Baalbeku, szukając budowniczych zarówno wśród Rzymian jak i Aniołów. Natomiast miejscowe legendy mówią że Krzyż Południa leży tutaj od zarania świata. Która by jednak z tych teorii nie była bliższa prawdy to i tak faktem jest że nawet i przy dzisiejszej technice, samo przesunięcie takiego dziewięćset kilogramowego kolosa zajęło by ludziom co najmniej kilkanaście dni.

Sam teren wykopalisk przedstawia się równie imponująco. Kolejne gigantyczne bloki skalne (Trylity) olbrzymie świątynie Jowisza i Bachusa, wspaniała ornamentyka. Wszystko to potwierdza tylko, że są to jedne z najlepiej zachowanych rzymskich ruin na Bliskim Wschodzie.